آموزش چهل تکه دوزی مجلسی

آموزش چهل تکه دوزی مجلسی (آموزش خیاطی)

آموزش چهل تکه دوزی مجلسی

در کار چهل تکه‌دوزی تکنیک های ساده‌ای موجود است که با کمک آن ها چهل تکه‌دوزی بسیار ساده و سریع می‌گردد. برای آموزش نحوه دوخت ادامه این مطلب از ترمه سرا را از دست ندهید.

مقدار پارچه مورد نیاز

5/1 متر پارچه مشکی برای مانتو

یک نوار کرم به عرض cm‌ 9 و طول 140 سانتیمتر

یک نوار آبی مشکی به عرض cm 9 و طول 140 سانتیمتر

یک نوار آبی به عرض cm 9 و طول 140 سانتیمتر

دو نوار آبی به عرض cm‌5 و طول 140 سانتیمتر

چهار نوار مشکی به عرض cm 5 و طول 140 سانتیمتر

یک نوار مشکی به عرض cm‌ 29 و طول 140 سانتیمتر ( بهتر است پشت همه تکه‌ها لایی حریر بزنید )

مراحل دوخت

به ترتیب نوارهای آبی ( cm 9 )، مشکی ( cm 5 )، کرم ( cm 9 )، مشکی ( cm‌ 5 ) و آبی مشکی ( cm‌ 9 ) را به هم بدوزید. با توجه به اینکه در هر طرف cm‌ 1 زاپاس درنظر گرفته شده بعد از دوخت از هر نوار به ترتیب cm‌ 7 و یا cm 3 باقی می‌ماند برای اینکه خطوط را دقیق بدوزید پشت کار را با خودکار خط‌کشی کنید و با درجه ریز چرخ بدوزید.

بعد از اتو کشی روی مجموعه نوارهایی که دوخته‌اید نوار مشکی به عرض cm 29 را بگذارید، حالا پایین و بالای آنها را به هم چرخ کنید، در نتیجه تمام لبه‌ها به هم دوخته خواهد شد، حالا سردوز بزنید. فاصله چرخ بالا و پایین را به دقت اندازه بگیرید که حدود cm 26 می‌شود،‌ روی طول نوارها را هم هر cm 26 علامت زده، یک خط عمود بکشید تا 4 مربع به‌ دست آید، در چهار مربع اول هر کدام یک قطر مربع را به صورت هفت و هشت خط کشیده و ببرید.

در تصویر برای سهولت کار با کاتر مخصوص پارچه، برش زده‌ایم.

نوار مشکی به عرض cm 5 و نوار آبی به عرض cm 5 را دنبال هم بدوزید. بعد از باز کردن مربع‌ها این نوار را کنار قاعده مثلث‌ها قرار داده و بدوزید.

سرآستین

می‌توانید با برش زدن مثلث‌های اضافه‌ای که از مثلث‌های مانتو باقی مانده است طرح‌های دیگری هم برای سرآستین بسازید. تکه‌ای از نوار چهل تکه باقیمانده که بالا و پایین آن به پارچه مشکی زیری دوخته شده دو طرف دیگر آن را هم چرخ کنید تا یک مربع cm 26× 26 داشته باشید حالا در هر دو قطر مربع را رسم کنید و برش بزنید و دو به دو کنار هم قرار دهید.

شما هم نظر دهید

نظر شما در مورد آموزش چهل تکه دوزی مجلسی
نام
ایمیل (نمایش داده نمی شود)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (در صورت تمایل)
متن نظر درباره آموزش چهل تکه دوزی مجلسی
آموزشگاه خیاطی ترمه سرا