نکات مهم در اندازه گیری لباس

نکات مهم در اندازه گیری لباس (آموزش خیاطی)

نکات مهم در اندازه گیری لباس

در هنر خیاطی مهارت هایی وجود دارد که هنر جویان خیاطی باید آنها را در دوخت و دوز خود رعایت نمایند، تا مدل لباسی که دوخته می شود هیچگونه مشکلی نداشته باشد و تمیز درآید .در مطلب امروز ترمه سرا نکات و مهارت هایی از تجربیات خیاط را تهیه کرده تا شما خیاطان عزیز با آنچه یک خیاط باید بداند آشنا گردید.

همانطور که می دانید اندازه گیری در خیاطی بسیار مهم است. که چطور و چگونه باید اندازه یک فرد را بگیریم، که لباسی که می دوزید از هر لحاظ مشکلی نداشته باشد .

برای همین اندازه های دور باسن ، دور کمر و دور سینه روی تن فرد اندازه گیری شود .برای اندازه های که امکان اندازه گیری روی تن وجود ندارد می توان مطابق فرمول های ارائه شده اندازه را بدست بیاورید .مانند اندازه پنس سر شانه پشت و اندازه ساسون.

گشادی و چسبان بودن لباس به میزان ساسون بستگی دارد.اگر میزان ساسون کمتر باشد لباس گشادتر واگر هم میزان ساسون زیاد تر باشد لباس چسبانتر خواهد بود.ضمنا ساسون سر شانه به نوع لباس و برجستگی و فرورفتگی بدن بستگی دارد.

اندازه های الگو افقی،عمودی و دلخواه

اندازه های بازی یقه،قد آستین و بلندی لباس جزو الگوهای دلخواه می باشد . الگوهای افقی :دور کمر،دور باسن، دور سینه، دور بازو و سرشانه ، دور مچ، دور گردن وکارور جلو و پشت.و الگوهای عمودی: بلندی حلقه،بلندی باسن و قدآستین،بالا تنه جلو و پشت

برای اندازه گیری دور گردن متر را باید به صورت خوابیده اندازه بگیرید و بالاتنه جلو باید از پشت بزرگتر باشد.اگر بازو برجسته بود سرشانه را بزرگتر باید گرفت.

برجستگی کمر و برجستگی سینه دلایل اختلاف بالا تنه جلو و پشت است.
هر جای برجستگی بیشتر باشد به آن قسمت روسی الگو اضافه باید کرد.و هر جای فرورفتگی یا خمیدگی بیشتر باشد آن قسمت را باید روی الگو کم کرد.
ساسون در افراد مطابق با اندازه برجستگی و فرو رفتگی فرد باشدمثلا ساسون سینه که باید از قسمت حلقه گرفته شود
چه چیزهای در اندازه گیری تاثیر گذار هستند؟

نوع لباس،دور سینه،آسترداربودن لباس و پوشیدن لباس زیر مناسب. نوع پاچه

اگر برجستگی باسن کمتر بود طول ساسون بلندتر است.واگر هم برجستگی باسن زیاد باشد طول ساسون کوتاهتر خواهد بود.

برای آستین لباس ۱ ساتنی متر به دلیل تاج آستین اضافه کنید حلقه آستین بهتره ۳ الی ۵/۳ سانتی متر از بالا تنه بزرگتر باشد.

شما هم نظر دهید

نظر شما در مورد نکات مهم در اندازه گیری لباس
نام
ایمیل (نمایش داده نمی شود)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (در صورت تمایل)
متن نظر درباره نکات مهم در اندازه گیری لباس
آموزشگاه خیاطی ترمه سرا