آموزش دوخت نوار یقه برای تیشرت ساده

آموزش دوخت نوار یقه برای تیشرت ساده (آموزش خیاطی)

آموزش دوخت نوار یقه برای تیشرت ساده

یکی از مراحل دشوار در دوخت تیشرت، دوختن یقه آن می باشد که در این مطلب روش دوخت آن را به شما آموزش می دهیم.

اگر تا به حال تی‌شرت دوخته‌باشید، ممکن است در مرحلۀ دوختن یقه به مشکل برخورده باشید. شاید برای حل این مشکل تصیمیم گرفته‌اید لبۀ یقه را مثل اکثر لبه‌های لباس دوبار به داخل تاکرده و بدوزید. اما این روش روی لبۀ یقه گرد در پارچه های کشباف (تریکو) ظاهر زیبایی پیدا نمی‌ کند. در این صفحه روشی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که با آن می‌توانید نوار یقه را با چرخ خیاطی معمولی خود به تی‌شرت بدوزید.

در تی‌شرت هایی که در کارخانه‌ها و تولیدی‌ها دوخته می شوند. معمولاً برای نوار یقه از نوارهای کشبافی استفاده می‌شود که یا همرنگ خود لباس هستند یا با آن هماهنگی کامل دارند. اما پیداکردن نوار کشباف که با رنگ پارچۀ اصلی هماهنگ باشد در خرازی‌ها تقریباً غیرممکن است. بنابرین ما از همان پارچۀ اصلی برای دوختن نوار یقه استفاده خواهیم‌کرد. استفاده از این روش برای اغلب پارچه های تریکو نتیجۀ قابل قبولی می‌دهد .

1- در این مرحله ما یک تی‌شرت داریم که فقط حلقۀ یقۀ آن ندوخته مانده است.

با متر اندازه گیری دور حلقۀ یقه را اندازه بگیرید. در این مدل دور یقه 44 سانتی‌متر است.

نواری که می خواهیم به لبۀ یقه بدوزیم باید مقداری کوتاه تر از حلقۀ یقه باشد تا به طور مسطح روی بدن بخوابد. بنابرین 15% از اندازۀ دور یقه را کم می‌کنیم. برای این کار اندازۀ دور حلقۀ یقه را ضرب‌در 15 کرده و حاصل را تقسیم ‌بر 100 می‌کنیم.(در این مدل این مقدار برابر با 5/6 خواهد شد) سپس مقدار بدست آمده را از اندازۀ اولیه حلقۀ یقه کم می کنیم. ( در این مثال حاصل 5/37 خواهد شد) فراموش نکنید که باید برای نوار اضافه‌درز بگذارید. پس به عددی که بدست آورده‌اید 2 سانتی‌متر اضافه‌کنید (1 سانتی‌متر برای هریک از لبه‌‌های انتهایی) بنابرین در این مثال طول نهایی نوار یقه 5/39 سانتی‌متر خواهد شد. برای تعیین عرض نوار ابتدا عرض دلخواه نوار را تعیین کنید سپس این اندازه را دوبرابر کرده و 2 سانتی متر برای اضافه‌درز به آن اضافه‌کنید. برای مثال اگر می‌خواهید عرض نهایی نوار یقه 2 سانتی‌متر باشد، باید عرض نوار را 6 سانتی متر در نظر بگیرید. حال که عرض و طول نوار را مشخص کرده‌اید می‌توانید پارچه را با این ابعاد ببرید.

2- لبه‌های انتهایی نوار یقه را روی هم بگذارید طوری که روی آنها به سمت هم باشد. سپس این دولبه را با دوخت ساده و مستقیم به هم بدوزید.


مرحلۀ 3: حالا نوار یقه به شکل یک حلقه در آمده است. این حلقه را از وسط در راستای طول تاکنید.
لبه‌های باز نوار یقه را روی هم گذاشته و با دوخت زیگزاگ باریک به هم بدوزید. ( طول و عرض هر بخیۀ زیگزاگ را 2 میلی‌متر در 2 میلی‌متر در نظر بگیرید).


این مرحلۀ اختیاری است اما انجام آن مرحلۀ بعدی را آسان تر خواهد کرد بنابرین پیشنهاد می کنیم حتماً برای بار اول یا دوم آن را انجام دهید.

4- در این مرحله باید نوار را با سوزن‌ته‌گرد به حلقۀ یقه وصل کنید تا برای دوختن آماده باشد. اما برای گذاشتن نوار روی حلقۀ یقه به چند علامت اتصال نیاز داریم. ابتدا یک سوزن‌ته‌گرد روی درز نوار بگذارید. این نقطه روی یکی از درزهای شانۀ لباس قرار خواهد گرفت. سپس نوار یقه را مطابق شکل زیر به شکل حلقۀ یقه روی یک سطح صاف پهن کنید. تا محل نقطۀ شانۀ دیگر را بدست آورید.


روی نقطۀ سرشانۀ دوم که به این صورت تعیین کرده‌اید یک سوزن‌ته‌گرد وصل کنید. لازم نیست برای پیداکردن این نقطه دقت زیادی به‌کار ببرید. همین که محل حدودی آن را مشخص کنید کافی است. برای پیداکردن نقطۀ مرکز جلو و مرکز پشت نوار ، آن را طوری تاکنید که دو سوزن‌ته‌گرد روی هم قرار بگیرند. سپس روی لبه‌های تاشده را با سوزن‌علامت بگذارید.

.

سپس نوار را روی حلقۀ لباس بگذارید و با سوزن‌ته‌گرد نگه‌دارید طوری که همۀ نقاطی که علامت گذاشتید روی هم منطبق شوند و روی نوار و لباس به سمت هم باشد. هنگام سوزن‌ زدن نوار را بکشید تا اندازه شود.


5- حالا نوبت دوختن است! با چرخ خیاطی نوار و یقه را به هم بدوزید. برای دوختن، از یک دوخت مستقیم کشی و یا دوخت زیگزاگی که بخیه های آن پهن‌ اما کوتاه‌ باشند استفاده کنید. (مثلاً عرض و طول بخیه‌های زیگزاگ را 5 میلی‌متر در 2 میلی‌متر در نظر بگیرید). لازم است هنگام دوختن نوار را بکشید تا با یقه هم اندازه شود.

هنگام دوختن نوار یقه مراقب باشید که تی شرت زیر نوار یقه چین نخورده باشد. در صورتی که از دوخت مستقیم کشی استفاده کرده‌اید. می‌توایند لایه‌های اضافه‌درز را با هم به صورت زیگزاگ بدوزید. اگر چرخ سردوزی دارید. می‌توایند کل این مرحله را با چرخ سردوزی انجام دهید. پس از اینکه نوار در جای خود دوخته شد آن را اتوکنید ( زمان اتوکردن را طولانی نکنید). ممکن است وقتی تی شرت پهن شده است چین‌خوردگی‌های ریزی روی یقه دیده شود اما وقتی آن را بپوشید دوخت آن بسیار تمیز و حرفه‌ای به نظر خواهد رسید.

شما هم نظر دهید

نظر شما در مورد آموزش دوخت نوار یقه برای تیشرت ساده
نام
ایمیل (نمایش داده نمی شود)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (در صورت تمایل)
متن نظر درباره آموزش دوخت نوار یقه برای تیشرت ساده
آموزشگاه خیاطی ترمه سرا