اصول اولیه در دوخت لباس های مجلسی

اصول اولیه در دوخت لباس های مجلسی (آموزش خیاطی)

اصول اولیه در دوخت لباس های مجلسی

در این مطلب می خواهیم اصول کلی و اولیه را در دوخت انواع لباس های مجلسی به شما عزیزان آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

اولین نکته در دوخت لباسهای مجلسی اینه که حتما باید از الگویی استفاده کنید که پنس سرشانه داره تا بتونید به راحتی ایرادهای اندامی را روی الگوی لباس مجلسیتون پیاده کنید . چون لباسهای مجلسی باید کاملا قالب بدن باشن و به همین خاطر ایرادهای اندامی باید با دقت بیشتری روی الگو پیاده بشن .

دومین نکته اینه که باید از الگوی +2 برای دوخت این لباسها استفاده کرد . اکثر الگوهایی که ما برای دوخت لباس و مانتو ازشون استفاده میکنیم الگوهای +5 هستن ( یعنی آزادی اونها 5 سانتی متره ) که برای لباسهای مجلسی این الگوها رو باید به الگوی + 2 تبدیل کنیم تا لباس کاملا جذبِ بدن بشه .

تبدیل الگوی +5 به الگوی +2 :

ابتدا 1.5 سانتی متر از خط سینه داخل میشیم و علامت میزنیم .

یک سانتی متر از خط کف حلقه بالا میریم و علامت میزنیم .

0.5 سانتی متر از خط کمر داخل میشیم و علامت میزنیم .

0.25 سانتی متر ( یعنی دومیل و نیم ) از خط باسن داخل میشیم و علامت میزنیم .

در مرحله ی آخر خط حلقه آستین را طبق شکل تا نقطه ی موازنه اصلاح کرده و خط پهلوی جدید را رسم میکنیم .

دقیقا همین عملیات را روی قسمت پشت الگو هم اجرا میکنیم .

در قسمت آستین هم از خطِ وسط آستین نیم سانت به سمت راست و نیم سانت به سمت چپ رفته علامت میزنیم این خطوط را قیچی میکنیم و روی هم می آوریم و از پهلو های آستین هم یک سانت از سمت چپ و یک سانت از سمت راست کم میکنیم یعنی آستینِ +2 باید یک سانت در وسط و 2 سانت هم در قسمت خطِ کف حلقه آستین و زیرِ آستین تنگ شود .

در لباسهای مجلسی لازمه که پنسِ زیر سینه ماهیچه ای بشه . برای ماهیچه ای کردن پنس زیر سینه اول باید اندازه ی پهنای ساسونِ سایزتون رو از جدول اندازه گیری پیدا کنید مثلا پهنای ساسون سایز 38 ,هفت سانته حالا از بالای پنس زیر سینه به اندازه ی 7 سانت میاییم پایین ( خط قرمز ) یه خط افقی میکشیم ( خط بنفش ) و نیم سانت از سمت راست و نیم سانت از سمت چپِ پنس روی خط بنفش خارج میشیم حالا با خط کش متریک قسمت موازنه ی سینه را به این نیم سانتها وصل کرده وانتهای اون رو هم به پنس در قسمت کمر وصل میکنیم ( مثل شکل ) . موقع دوخت هم پنس زیر سینه رو دقیقا به همین شکلی که کشیدیم میدوزیم تا زیر سینه کاملا به تن بچسبه در واقع در این مرحله این پنس دقیقا در قسمت زیر سینه به اندازه ی یک سانت بزرگتر میشه .

نظرات (2)

  • فاطمهفاطمه

    ممنون عالی بود

    تاریخ: 1397/03/01 ، زمان: 00:58:04

شما هم نظر دهید

نظر شما در مورد اصول اولیه در دوخت لباس های مجلسی
نام
ایمیل (نمایش داده نمی شود)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (در صورت تمایل)
متن نظر درباره اصول اولیه در دوخت لباس های مجلسی
آموزشگاه خیاطی ترمه سرا