نکاتی مهم و قابل توجه برای خیاطی و خیاطان خانگی

نکاتی مهم و قابل توجه برای خیاطی و خیاطان خانگی (آموزش خیاطی)

نکاتی مهم و قابل توجه برای خیاطی  و خیاطان خانگی

هنر خیاطی از جمله هنرهای کاربردی است که پرداختن به آن توسط خانم های خانه، به خصوص به صورت حرفه ای، تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده می گذارد.

در این آموزش قصد داریم با ارائه ريزنكته هايى پيرامون آن، شما هنرمندان خانه را يارى دهيم:

با توجه به اينكه كار خياطى نيازمند لوازم و خرده ريزهاى بسيارى است، در صورتى كه براى هر يك از آنها مكانى جداگانه و مخصوص در نظر گرفته شده و در نهايت همه آنها در جعبه اى بزرگتر قرار گيرند، هم دسترسى به لوازم به راحتى و با سرعت بيشتر صورت مى پذيرد و هم ديگر احتمال افتادن خرده ريزها بر روى زمين و ايجاد خطرهاى ناشى از آنها وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال براى خرده ريزهايى مانند انواع سوزن ها، دكمه ها، پولك و مليله و غيره قوطى هاى فيلم خام عكاسى و قرص هاى جوشان مناسب ترين هستند. اگر براى قرار دادن سوزن هاى خياطى هيچ يك از قوطى هاى فوق را در دسترس نداشتيد، مقوايى به شكل مربع بريده و هر يك از سوزن ها را در قسمت ميانى مقوا به صورت كوك وارد كنيد. سپس اضلاع مقوا را از چهار طرف بر روى سوزن ها تا كرده و در جعبه لوازم خياطى قرار دهيد.

- در هر جعبه خياطى وجود يك عدد آهن رباى بزرگ ضرورى است.

- اگر قيچى خياطى شما در اثر مرور زمان و يا استفاده هاى ناصحيح كند شده و يا لبه هاى ناصاف پيدا كرده است، يك ورق سمباده آهن خريدارى كرده به آرامى به لبه آن بماليد و يا آن كه سمباده را چندين بار قيچى كنيد.

- از سمباده براى تيز كردن سوزن چرخ خياطى نيز مى توانيد استفاده كنيد به اين ترتيب كه سمباده اى نازك تر تهيه كرده و روى آن را با چرخ خياطى بدوزيد. تماس مكرر سوزن با سمباده آن را تيز مى كند.

• چند نكته براى استحكام اتصال دكمه ها بر روى لباس

۱- با لاك ناخن بى رنگ سطح روى دوخت دكمه را به آرامى پوشش دهيد.

۲- براى دوام بيشتر دوخت دكمه هاى پرمصرف به خصوص دكمه لباس هاى بچه هاى كوچك، از نخ دندان نيز استفاده كنيد.

۳- در اغلب پالتوها و كت ها شاهد دكمه كوچكى در پشت دكمه بزرگ و اصلى لباس هستيد. اين كار سبب محكم شدن اتصال دكمه هاى اصلى مى شود.

چند نكته براى مادربزرگ ها: اغلب مادربزرگ ها به هنگام نخ كردن سوزن هاى خياطى با مشكل مواجه هستند در حالى كه با به كارگيرى يكى از راهكارهاى زير مى توانند اين كار را با راحتى بيشتر انجام دهند:

1- از آنجا كه پس از بريدن نخ سر آن ريش ريش شده و همين مسئله مانع ورودش به داخل سوزن مى شود، ابتدا انگشت دستتان را به كمى اسپرى مو و يا كرم دست آغشته كرده و به نوك نخ بماليد. به اين ترتيب نخ، فرم محكم ترى به خود گرفته و راحت تر به درون سوراخ وارد مى شود.

2- بسيارى از مشكلات نخ كردن سوزن، به جهت مشكل ديد سوراخ آن است. بهترين راهكار براى حل اين مسئله اين است كه تكه كاغذ سفيدى را برداشته سوزن را تا لبه سوراخ در آن فرو كنيد. به اين طريق محدوده سوراخ مشخص شده و نخ كردن آن به راحتى انجام پذير است. در صورت استفاده از نخ سفيد براى دوخت و دوز، كاغذى سياه و يا رنگى را براى اين منظور انتخاب كنيد.

3- براى خودتان پيش بندى با چند جيب بزرگ و كوچك بدوزيد تا هنگام انجام كارهاى خياطى، همواره لوازم و خرده ريزهاى پرمصرف در دسترس شما قرار داشته باشند.

4- پيش از تبديل لباس هاى كهنه به دستمال هاى گردگيرى و يا انتقال آن به سطل زباله، دكمه ها و زيپ آن را جدا كرده و براى استفاده در دوخت لباس هاى ديگر نگهدارى كنيد

شما هم نظر دهید

نظر شما در مورد نکاتی مهم و قابل توجه برای خیاطی و خیاطان خانگی
نام
ایمیل (نمایش داده نمی شود)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (در صورت تمایل)
متن نظر درباره نکاتی مهم و قابل توجه برای خیاطی و خیاطان خانگی
آموزشگاه خیاطی ترمه سرا