آموزش روش دوخت لباس سنتی قاسم آبادی

آموزش روش دوخت لباس سنتی قاسم آبادی (آموزش خیاطی)

آموزش روش دوخت لباس سنتی قاسم آبادی

در این پست طرز دوخت لباس محلی قاسم آبادی را آموزش داده ایم و تصمیم گرفته ایم در آینده طرز دوخت انواع لباس محلی های اقوام مختلف را در این سایت آموزش دهیم از شما کاربران عزیز که آشنایی با چگونگی دوخت لباس محلی خودتان را دارید می خواهیم تا طرز دوخت این لباس ها را برای ما ارسال کنید تا در سایت قرار دهیم شاید توانسته باشیم در شناخت لباس محلی اقوام مختلف به یکدیگر کمک کرده باشیم لباس های محلی سرشار از زیبایی و نشاط و تنوع در رنگ و طبیعت هستند .

تنبان يا شليته (دامن بلند)

مقدار پارچه مورد نياز: حدود ۱۱ متر پارچه با عرض ۹۰ سانتيمتر

در ابتدا دو طرف پارچه به هم دوخته مي‌شود و به فاصله ۲ سانتيمتر نوارها در كنار هم دوخته مي‌شوند (در بعضي دامن ها‌از تكه پارچه هاي رنگي هم استفاده مي‌شود) بعد از اينكه نوارها به هم وصل شدند در انتها از تكه هاي مثلثي استفاده مي‌شود كه پارچه اي است به عرض دامن و به فاصله ۱۰ سانتيمتر از هم برش داده مي‌شود و سر پارچه برش داده شده را به شكل مثلث درمي آورند كه نمايي از شعله هاي خورشيد را تداعي مي‌كند. قسمت بالاي دامن را كاملا پليسه هاي ريز مي‌زنند تا كاملا خود را جمع كرده سپس براي كمر آن ليفه‌اي از پارچه تهيه مي‌شود كه معمولا ارتفاع آن ۶سانتي‌متر است كه تا خورده و ۳سانتي‌متر مي‌شود.

پيراهن

مقدار پارچه مورد نياز: حدود ۲ متر پارچه با عرض ۱۵۰ سانتيمتر يا ۲٫۷۰ متر با عرض ۱۱۰ سانتيمتر

بعد از برش پيراهن ابتدا تزيينات جلوي سينه را انجام مي‌دهيم و سپس سجاف يقه و سرشانه‌، و در آخر سجاف پشت يقه را وصل مي‌كنيم. دقيقا زير حلقه دو تا مثلث براي مرغك زير حلقه مي‌دوزيم بعد از آن دوخت پهلوها و وصل كردن آستين ها‌ادامه كار دوخت خواهد بود.آستين پيراهن را معمولا مچ دار مي‌دوزند و سر آستين را دكمه ميزنند. براي پايين كمر ۲ تكه پارچه به طول ۲۰ سانتيمتر و عرض ۱٫۵۰ متر پليسه داده و زير آن يك رديف نوار تزييني به طوري كه به كمر پيراهن وصل شود مي‌دوزند. قسمت پشت پيراهن به صورت يقه بازخواهد ماند و دگمه اي در پشت گردن دوخته مي‌شود.

جليقه

مقدار پارچه مورد نياز: ۶۰ سانتيمتر پارچه و حدود ۶۰ سانتيمتر آستري

در واقع جليقه هاي محلي استان گيلان جلو باز (بدون دكمه و زيپ) بدون آستين و يقه هفت است. براي دوخت اين جليقه ها‌ابتدا دو جيب در دو طرف جليقه تعبيه شده و قسمت جلوي آن را طبق الگو آستركشي مي‌كنند. (آموزش خياطي توجه داشته باشيد كه آستركشي اين قسمت از كار كاملا بايد مطابق با الگوي از پيش تعيين شده باشد) بعد از قسمت جلو ديگر قسمت هاي جليقه يكي پس از ديگري آستركشي مي‌شوند. معمولا جلوي جليقه ها‌را با سكه يا پولك هاي رنگي تزيين مي‌كنند.

لباس محلی شما آماده است.

عاطفه ترابی

شما هم نظر دهید

نظر شما در مورد آموزش روش دوخت لباس سنتی قاسم آبادی
نام
ایمیل (نمایش داده نمی شود)
آدرس وبسایت یا وبلاگ (در صورت تمایل)
متن نظر درباره آموزش روش دوخت لباس سنتی قاسم آبادی
آموزشگاه خیاطی ترمه سرا